pátek 17. června 2011

Jaké letadlo si vybrat na začátek?


První kroky v leteckém modelářství můžou být obtížné, nemusí to být však zásadou. Většina problémů, se kterými se setkávají začínající modeláře, je spojena se špatnou volbou modelu. Například model pro začínající v první řadě by neměl být příliš rychlý, měl by odpouštět drobné chyby a být odolný vůči nárazům při nehodách. Letadlo pro začátečníky by mělo být vyrobeno z odolnějších materiálů, jak např. EPP nebo EPO, plastik a jeho konstrukce přizpůsobená tak, aby vydržela eventuální častější havarijní přistání. Důležitou roli by měla hrát i cena a dostupnost náhradních dílů.

Mladí, začínající rc piloti by si měli zvolit model s třemi kanály. Menší počet kanálů znamená jednodušší rozsah činnosti při ovládání modelu, díky čemu se můžeme více soustředit na výuce leteckých principů a lépe a rychleji zvládnout základní techniky letu. Pro začátečníky mohli bychom doporučit následující modely: motovětroň Thunderbird, tříkanálová Cessna 182 a model Wing Dragon Slow.

Všechny tří modely se vyznačuji konstrukcí s hlavní nosní plochou umístěnou nad horní částí trupu – tzv. hornoplošníky. Takové řešení, ve kterém těžiště modelu se nachází v dolní části konstrukce, zajišťuje stabilnější let, a pomalejší reakce na pohyby kormidel jsou při výuce spíš výhodou.

Níže přiblížíme specifikaci jednotlivých modelů.

Thunderbird:
Hornoplošník o velmi velké nosní ploše, která dovoluje modelu stoupání na oblohu i při nevelké rychlostí. Vyznačuje se velmi jednoduchou konstrukcí, která začátečníkům nezpůsobí žádné problémy ať již při složení či při opravách. Snadný přístup k elektronickým součástkám umožní rychlé pochopení principů fungování celého modelu a usnadňuje eventuální výměnu poškozených součástí. Tento není obyčejné dálkově ovládané letadlo, je totiž motorovým kluzákem, který většinou létá s vypnutým motorem. Motor má za úkol vytáhnout model na oblohu, pak jej můžeme vypnout a těšit se klouzavým letem. Díky tomu řešení můžeme létat mnohem déle než se standardními rc letadly. Délka létu může se prodlužovat dokonce i do půl hodiny. Kvůli zjednodušené konstrukci model není vybavený podvozkem, což ale není žádná nevýhoda při přistávání. Místo podvozku výrobce použil k výrobě trupu odolné plasty. Vrtule byla navržená tak, aby se při zapnutém motoru ničím nelišila od normální vrtule. Po vypnutí motoru můžete však zpozorovat důležitý rozdíl. Vrtule se sklopí podél trupu, především proto, aby nevytvářela žádný dodatečný odpor vzduchu, navíc je tím zabezpečená před poškozením při přistávání. I v případě, že by se náhodou poškodila, cena náhradní je velmi přístupná. Křídla jsou vyrobené z extrudovaného polypropylenu, který je velice odolný vůči nárazům, dodatečně vyztužené tyčemi z uhlíkových vláken. Ceny náhradních křídel - hlavních čí ocasního set je opravdu příjemná. Jak vidíme, model je velmi příznivý jednak z konstrukční stránky, jednak z té finanční.

 
Cessna 182:
Co je podle mě na tomto modelu nejlákavější je teměř věrné napodobení skutečné Cessny – jednoho z nejpopulárnějších civilních lehkých letadel. Hornoplošná, osvědčená konstrukce pro začinájící modeláře, které dokážou ocenit dobře propracované detaily a realistický vzhled. Model je už o hodně rychleší než výže popsaný motovětroň, čilé reaguje na pohyby kormidel. Vybavený podvozkem umožňujícím vzlety a pozdější přístání na ploše letiště. Podvozek má ještě jednou výhodu, a sice dává možnost seznámit se s modelem před startem přímo na rozjezdové dráze a „vcítit se” do pohybů modelu. Není ale nic zadarmo, v tomto modelu, aby nedošlo ke ztrátě realismu, vrtulé je umístěná jak se patří na nose letadla, čímž je vystavena na nebezpečí poškození při neúspěšném přistání. Nebude to ale velkou tragédií, náhradní díly k tomuto modelu jsou relativně levné. Překvapivě levný je vyrobený z polystyrenu trup na Cessnu. Na závěr, tříkanálová Cessna je hornoplošník pro začátečníky, stabilní za létu, v realistickém provedení, takže model pro modeláře o trošičku větších ambicích. Existuje i rozšířená, čtyřkanálová, silnější a rychlejší verze tohoto modelu, vybavená střídavým motorem a křídelky na hlavních křídlech pro realističtější let. Dobrá zpráva pro ty, kteří chtěji pokračovat ve výuce.
 
Wingdragon Slow:
Poslední z námi nabízených hornoplošníků pro začátéčníky ma poněkud neobvyklou konstrukci, podobnou trochu motorovému rogalu. Konstrukce vymýšlená speciálně pro začinající letecké modeláře. Model je opravdu stabilní, let je pomalý a klidný, ovládání zvládné každý začátečník. Navíc je konstrukce trupu skoro nezničitelná. Díky menší rychlosti můžete klidně trénovat i ve velmi malých výškách, což ocení každý, zvlášť při prvním přistání, v čem dodatečně pomůže velký podvozek. Co ještě odlišuje model Wing Dragon od letadel, ke kterým jsme navykli, je pchající vrtule umístěna za trupem. Takové neobvyklé řešení bylo samozřejmě navrženo pro ochránu vrtule před nárazy při neúspěšných přistáních. Pokud jde o létové vlastností, je model srovnatelný s Cessnou 3CH, je sice méně realisticky, ale mnohem odolnější. Milé překvapí i ceny náhradních dílů. Pokud položíme důraz na výuku a odolnost, tak je to nejlepší volba.
 
Cenové srovnání

Díl/Model
Křídla
Ocas
Trup
Vrtule

Žádné komentáře:

Okomentovat